سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تمام دسته ها
  • تمام دسته ها
  • آشپزی
  • آموزش
  • آموزشی و کاربردی
  • آی او اس
  • ارز دیجیتال
  • اسکریپت
  • اسکریپت اندروید و ios
  • افزونه
  • اقتصاد
  • الکترونیک
  • اندروید
  • برق
  • برق
  • برنامه نویسی
  • بنر
  • بنر دهه فجر
  • بنر روز معلم
  • بنر شب یلدا
  • بنر محرم
  • پزشکی
  • پوسته
  • پیشنهاد شگفت انگیز
  • تاریخ ایران
  • تخفیف
  • تراکت
  • تراکت پزشکی
  • تراکت پوشاک
  • تراکت چاپ و تبلیغات
  • تراکت خشکبار
  • جزوه درسی
  • حسابداری
  • خدماتی
  • داستان و رمان
  • دانشگاهی
  • درسی
  • دین و مذهب
  • رایگان
  • رمان
  • روانشناسی
  • روانشناسی
  • ریاضی
  • سایر موارد
  • سیستم عامل
  • سیستم مدیریت محتوا
  • شبکه
  • شبکه
  • شعر و ترانه
  • طب سنتی اسلامی
  • علوم انسانی
  • فاقد دسته بندی
  • فرم ها
  • کارت ویزیت
  • کارت ویزیت آرایشی بهداشتی
  • کارت ویزیت پزشکی
  • کارت ویزیت شخصی
  • کارت ویزیت شرکتی
  • کارت ویزیت فروشگاه موبایل
  • کارت ویزیت کافه رستوران
  • کامپیوتر
  • کامپیوتر
  • کتاب
  • کتاب الکترونیک (PDF)
  • کودک و نوجوان
  • گالری تصاویر
  • گرافیک
  • گرافیک
  • مدیریت
  • مقاله
  • مهندسی
  • مهندسی
  • موسیقی
  • موکاپ
  • موکاپ بروشور
  • موکاپ کاتالوگ و مجله
  • موکاپ کامپیوتر و لپ تاپ
  • موکاپ کتاب و دفتر
  • موکاپ لوگو
  • موکاپ موبایل
  • نرم افزار
  • وب و کامپیوتر
  • ویدئو
  • ویندوز

تعریف شبکه های اجتماعی – Social Network

Social Network

تعریف شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسانها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند.

اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است.

بنابراین، برای تعریف شبکه های اجتماعی باید ابتدا سه مفهوم را از یکدیگر تفکیک کنیم:

  • شبکه های اجتماعی به عنوان شبکه ای از ارتباطات انسانی (Social Networks)

  • سرویس‌های ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (Social networking services)

  • سرویس‌های دیجیتال ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (Digital social networking services)

 

Social Network
Social Network

 

تاریخچه واژه شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی، اصطلاحی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴ توسط جان بارنز که در حوزه‌ی انسان شناسی اجتماعی فعالیت می‌کرد، ابداع شد.

او تحقیقی در مورد گروه‌های اجتماعی در بخشی از نروژ انجام می‌داد و اصطلاح شبکه اجتماعی را در آن تحقیق برای توصیف رابطه بین انسانها و تحلیل مکانیزم‌های ارتباطی و خصوصاً تصمیم گیری آنها به کار برد.

اگر ما هم بخواهیم به تعریف شبکه های اجتماعی از نگاه او رجوع کنیم، می‌توانیم بگوییم:

شبکه های اجتماعی، هنگامی به وجود می‌آیند که ساختاری از گره‌‌های مرتبط به هم شکل می‌گیرند.

هر گره، یک فرد یا یک گروه یا یک سازمان است.

شبکه اجتماعی، به معنای نمایش و مطالعه‌ی ارتباط بین این گره ها و جریان دانش و اطلاعات بین آنهاست.

 

با این شکل از تعریف شبکه های اجتماعی، همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، شبکه های اجتماعی قدمتی به اندازه‌ی انسان بر روی کره زمین دارند و البته می‌توان گفت مطالعه‌ی علمی و ساختاریافته‌ی این شبکه ها، از سال ۱۹۵۴ آغاز شده است.

تحلیل شبکه های اجتماعی با استفاده از نظریه گرافها یک تخصص گران قیمت است

 

شاید برای شما جالب باشد که یکی از ابزارهای موتورهای جستجو هم برای رتبه بندی سایت‌ها (در بحث #سئو) تحلیل صفحات وب به عنوان یک شبکه اجتماعی است. شبکه ای که گره‌های آن را به جای انسانها، صفحات وب تشکیل می‌دهند.

سرویس‌های توسعه شبکه های اجتماعی

با توجه به تعریف عمومی ارائه شده از شبکه های اجتماعی، هر فضایی که با هدف شکل گیری و تسریع و تسهیل رشد شبکه های اجتماعی به وجود بیاید، یک سرویس شبکه اجتماعی یا SNS خواهد بود.

شاید بتوان سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها یا NGOها) را به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های سرویس‌های توسعه شبکه اجتماعی حول یک محور خاص و موضوع مشخص،‌ مطرح کرد.

سرویس‌های دیجیتال توسعه شبکه های اجتماعی

DSNS ها، همان چیزی هستند که مردم در زبان روزمره خود، به آن شبکه های اجتماعی می‌گویند.

گوگل پلاس، لینکدین، فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و سایر #پلتفرم‌های مشابه، ابزارهای دیجیتالی هستند که برای ایجاد شبکه های اجتماعی و توسعه آنها طراحی شده‌اند.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

درس‌های تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی در متمم در قالب یک مجموعه درس مستقل تحت عنوان ابزارها، مثال‌ها، روش‌ها و توصیه‌های تولید محتوا ارائه شده‌اند.

در این درس‌ها، به مطالبی مانند انتخاب لحن مناسب برای محتوا، تولید محتوا برای وبلاگ‌ها، استفاده از پادکست‌ها و فهرست‌ها، تولید محتوا برای اینستاگرام و نیز سوال‌های مناسب برای استخدام تولیدکننده محتوا پرداخته‌ایم.

13

محمد جزینی - کارشناس iT

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان